Bommenspel deel 2: eerste modules maken

TL;DR: we maken twee onderdelen voor de nep bom, Arduino gebaseerd aan een centrale module met aftelklok, programming is hard.

Een idee hebben voor een ‘bom-onschadelijk maak spel’ is één, dan komt het op maken aan natuurlijk.

ontwerp
Gebaseerd op het idee van een nep bom in een koffer, met een aftelklok zoals in de film. Verschillende puzzels om samen op te lossen om de nep bom te deactiveren. Dat hadden we vrij snel op papier staan. Ook de technische kant bedenken was snel gedaan.

  • Centrale aanstuur module met de aftelklok met grote Arduino
  • Losse opzichzelf staande modules, Arduino gebaseerd
  • Elke model verbind zich met dezelfde pinnentjes aan de grote centrale module en moet doorgeven
    • power
    • ground
    • is aan of niet
    • moeilijkheidsgraad
    • 1 fout
    • 2 fout
    • opgelost

Een nep bom wordt altijd onschadelijk gemaakt door het doorknippen van een draadje. Ik begon daarom met een ‘knip de draadjes door’ module. Herman zou beginnen met een ‘druk in de juiste volgorde de juiste knoppen in’ spel.

‘knip de draadjes door’ module
Met een Arduino kloon in de hand ben ik bezig gegaan met draadjes. Eerst maar eens inpluggen op een breadboard en kijken wat ik ook alweer wist van programmeren. Disclaimer; ik kan niet programmeren. Vind het ook niet echt leuk. Ja, als het lukt is het wel gaaf, maar tering wat moet dat van ver komen soms bij mij. Vroeger op school was ik goed in wiskunde a met kansberekening (dank gekke maar toffe docent Nauta) maar werd wiskunde b mij afgeraden. Dat was een fout, had ik toch echt moeten hebben vroeger.. Anyway, van een vorige project met Arduino wist ik if en else if nog. En random iets kiezen had ik al eens uitgezocht. Gelukkig kon ik dit toepassen op dit spel en was het een avond later behoorlijk gelukt met de ‘knip de draadjes door’ module. En natuurlijk liep ik tegen genoeg zaken aan. Geleerd om in de code vaak stapje voor stapje iets van een status uit te laten spugen, zodat je een beetje kunt volgen wat er gebeurt.

‘volgorde knopjes’ module
Herman ging aan de slag met de ‘volgorde knopjes’ module. Je krijgt een kleur te zien, de mensen die voor je oplossen moeten zoeken welke knoppen combinatie je dan in moet drukken. Dit spel klonk relatief eenvoudig, maar dan blijkt het natuurlijk echt wel een heleboel meer werk te zijn om dit werkend te krijgen in (Arduino) code. Voor de 0:00 klok (en het moment dat we de maakplek weer uit moeten) was het echter werkend op een breadboard.

Resultaat middag en avond werken
Een middag+avond schetsen, programmeren en solderen later hebben we een beter idee wat we aan het doen zijn en twee op zichzelf staande spellen op breadboard. Mooi wark.

Volgende keer? Display aan de gang krijgen en de centrale aftelklok!

SHARE IT:

Leave a Reply

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>